kolovoz

Dr Kristina Lalić, doc.
  • Pulmolog
  • COVID i post COVID

Pneumonija ili upala pluća je upala plućnog tkiva uzrokovana najčešće mikroorganizmima, a manje često aspiracijom hrane ili tekućine. COVID (COrona Virus Disease) je bolest koja se javila krajem 2019. godine, a uzrokuje ju SARS CoV-2 virus.

COVID ima šaroliku lepezu mogućih prezentacija bolesti, od asimptomatskih slučajeva do blažih kliničkih slika poput grlobolje, gubitka okusa i mirisa, ali i razvoja pneumonije i to u početku kao rezultat virusne upale, a kasnije može biti posljedica imunosno posredovanog odgovora inficirane osobe.

Cirkuliranje koronavirusa u krvi (viremija) uzrokuje prvih 5-7 dana opći infektivni sindrom s porastom tjelesne temperature, umorom, bolovima u mišićima i zglobovima. Ukoliko simptomi traju između 4 i 12 tjedana nakon početne infekcije, govorimo o produljenom simptomatskom COVID-19, dok post-COVID sindrom definiramo kao simptome koji su prisutni i nakon 12 tjedana, a ne mogu biti objašnjeni  nekim drugim stanjem ili bolesti.

Najčešći simptomi koji se javljaju nakon preboljele akutne faze bolesti su umor, zaduha (kratkoća daha), kašalj, smetnje ravnoteže, ispadanje kose, pojačana zaboravljivost, a mogu biti prisutni i psihički i emocionalni simptomi poput anksioznosti, nesanice, smanjene koncentracije.

Važno je dobro isplanirati dnevne aktivnosti kako bi potrošnja energiju u procesu oporavka bila što manja. Također, savjetuje se provoditi vježbe disanja kako bi smetnje s disanjem kao posljedice COVID pneumonije imali što manje utjecaja na svakodnevne aktivnosto. Više o pravilnom disanju može se naći na www.hrvatskakucadisanja.hr