svibanj

Mr. sc. Krešimir Putarek, dr. med
  • Kardiolog
  • Ergometrija – test opterećenja na pokretnoj traci

Ergometrijski test mjeri sposobnost Vašeg srca i cirkulacijskog sustava da djeluju pod uvjetima povećanog opterećenja. Test se izvodi na pokretnoj traci koja svake tri minute programirano povećava nagib trake i brzinu gibanja trake. Na taj način kontrolirano povećavamo opterećenje srca, a promjene pulsa i tlaka pratimo pomoću trajnog snimanja EKG-a i mjerenja tlaka. Cijelo vrijeme trajanja testa u poliklinici Arista s Vama su liječnik subspecijalist – kardiolog te posebno educirana medicinska sestra.

U većini slučajeva test se izvodi zbog procjene stanja arterija koje hrane srčani mišić (koronarne arterije) i definiranja koronarne bolesti srca (angina pektoris, stenokardije, predinfarktno stanje). Ponekad se test izvodi zbog procjene funkcionalnog kapaciteta bolesnika, kod sportaša i slično.

Ergometrija kod ispitanika koji nemaju simptome koronarne bolesti

Ergometrija može dati vrijedne podatke kod ljudi koji nemaju simptome koronarne bolesti, ako imaju višestruke faktore rizika, obiteljsku anamnezu rane pojave kardiovaskularnih bolesti, ili kod onih koji planiraju započeti s intenzivnijim sportskim ili rekreativnim aktivnostima, a do tada su provodili sjedilački ili manje aktivan način života. Ergometrija može otkriti koronarnu bolest kod određene skupine bolesnika s anginom pektoris, tzv. tiha angina („silent ishemija“) koji zbog određenih patofizioloških razloga imaju smanjen osjet boli pa ne osjećaju bolove u prsima. Ukoliko je nalaz ergometrije pozitivan („loš“) liječnik kardiolog će Vas uputiti na dodatne pretrage te primjeniti potrebnu terapiju. Uputno bi bilo, ukoliko postoji vjerojatnost koronarne bolesti ili neke druge srčane bolesti, prije ergometrije imati učinjen i ultrazvuk srca (ehokardiografija) te holter EKG-a. Ultrazvuk srca daje važne podatke o strukturi i funkciji srca, bolesti zalistaka i drugim promjenama. Rano otkrivanje bolesti omogućuje pravovremeno liječenje i smanjenje eventualnih oštećenja srca koja bi mogla nastati u kasnijoj fazi neprepoznate bolesti. Ovakva vrsta pregleda je osobito korisna u bolesnika koji imaju barem umjereni rizik za pojavu kardiovaskularnih događaja.

Procjena funkcionalnog kapaciteta srca i krvožilnog sustava

Funkcionalni kapacitet kardiovaskularnog sustava je mogućnost da ovaj sustav radi dostatno u različitim okolnostima, prije svega u okolnostima povećane potrebe za radom kako bi se obavila određena tjelesna aktivnost. Pojednostavljeno rečeno, funkcionalni kapacitet je „kondicija“ srca i krvnih žila za obavljanje pojačanog tjelesnog napora. Funkcionalni kapacitet se procjenjuje objektivnim metodama, a ergometrija je jedna od njih. Najčešće se funkcionalni kapacitet izražava u metaboličkim jedinicama, MET-ima, koji predstavljaju potrošnju kisika u određenoj razini napora u usporedbi s potrošnjom kisika u mirovanju. Što je ona veća, funkcionalni kapacitet je bolji. Orijentacijski se uzima da je kapacitet ispod 4 MET-a slab i označava općenito veći rizik od mogućih neželjenih zdravstvenih događaja, a onaj iznad 7 MET-a dobar. Na taj način s ergometrijom možete kvalitetno procijeniti Vaš opći status, razinu kondicije Vašeg organizma, te pratiti (ukoliko provodite određene sportske aktivnosti) napredak tijekom vremena. U kombinaciji s pretragama kao što su ultrazvuk srca, holter arterijskog tlaka (kontinuirano mjerenje arterijskog tlaka), holter EKG-a dobiva se uvid u stanje Vašeg srca, mogućnost objektivne procjene napora koje možete podnijeti, te potrebe za preventivnim mjerama u smislu sprečavanja razvoja bolesti srca i krvnih žila.

Teme koje bi vas mogle interesirati

Dječja kardiologija

Otkrijte povišeni krvni tlak na vrijeme

aritmija